Educatie, Inspiratie en Creatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom zijn kunstenaars in het onderwijs zo belangrijk. Zij hebben een bijzondere kijk op de wereld en zijn in staat mensen op een andere manier naar de wereld te laten kijken. Je kunt veel van hen leren.
Ook ik ben kunstenaar, geschoold aan de Gerrit Rietveldacademie en de Breitneracademie, beiden te Amsterdam. Mijn eigen werk maar ook kunstwerken van oude en hedendaagse kunstenaars vormen altijd het uitgangspunt van mijn lessen. Daarom start ik elke les met een stukje kunstgeschiedenis als warming-up en ter inspiratie. Maar ook de dagelijkse belevingswereld van de leerlingen vormt daarbij belangrijke basis. Wilt u kunstlessen op niveau, dan bent u bij mij op het juiste adres. U kunt kiezen uit onderstaande lessen die door mij exclusief zijn ontworpen.
WWWWW
Wie weet waar Willem Wever woont? Met deze cross-mediale opdracht gaan leerlingen aan de hand van de5 W’s een verhaal in een tekening weergeven. Alle w’s zijn terug te vinden in de tekening en de leerlingen zijn daarna in staat om alle essentiële onderdelen in een verhaal te verwerken.
Leerdoelen: zorgen voor content, focussen op prioriteiten en keuzes daarin maken, prikkelen fantasie waardoor oplossingen worden gecreëerd. Reuze handig, zeker als je je bedenkt hoeveel opstellen, verslagen en samenvattingen er in de toekomst nog geschreven moeten worden.- Dansen in je eigen kamer
Dit wordt een ruimtelijke tekening, waarbij de eigen kamer van de leerling centraal staat.
Ze tekenen hun eigen kamer en plaatsen zichzelf in de ruimte. Zo kunnen ze hun kamer meenemenen laten zien als ze bij opa of oma op bezoek zijn.
In deze les leer je b.v. de visuele herinnering te trainen. Waar is dat nu voor nodig? Politie en recherche maken hier dankbaar gebruik van. Bankpersoneel wordt hierin ook getraind.
Stel dat je een auto-ongeluk moet reproduceren voor de verzekering of een persoon moet herkennen wanneer je beroofd bent. Dan is het belangrijk om van ieder detail goed op de hoogte te zijn. Leerdoelen: kennis kunstgeschiedenis, kennis primaire kleuren, inzicht in constructiemogelijkheden,trainen visuele herinnering, vergroten ruimtelijk inzicht - Mind your steps
“Mind your steps” is een lesprogramma dat bestemd is voor leerlingen van de
lagere school. Zij kunnen na een korte introductie in hun eigen tempo en op hun eigen niveau de opdracht uitvoeren. Zij worden geholpen door voorbeelden uit de kunstgeschiedenis en door voorbeelden die ikzelf heb gemaakt waardoor ik weet welke problemen de leerlingen tegen kunnen komen. - Wat schaft de pot vandaag?
De kunstgeschiedenis kent heel veel soorten stromingen, zoals pop-art, impressionisme, barok,
realisme, abstracte kunst, maar er is ook een groep kunstenaars die zich bezig houdtmet eat-art. Daniel Spoerri (1930) bijvoorbeeld.
In dit lesprogramma gaan we ons lievelingskostje in een ander perspectief bekijken en draaien we de gedekte tafel een kwartslag. Hoe komt alles er dan uit te zien? En zijn er nog andere mogelijkheden om de tafel er anders uit te laten zien? Zoals gewoonlijk beginnen we ter inspiratie eerst met het laten zien van enkele voorbeelden uit de kunstgeschiedenis. - Knippen en plakken en kleuren in vlakken …
In deze les gaan we vormen vereenvoudigen en een schilderij maken in de geest van de Franse
kunstenaar Henri Matisse. Er wordt een beroep gedaan op de fantasie en op de motoriek.
Hoe maak je eenvoudige sjablonen die een duidelijk herkenbare vorm hebben? Of ga je liever voor abstract? In deze les kan dat allemaal.